Italian b1240 - d1302
Cimabue Location
Italian painter and mosaicist. His nickname means either bull-head or possibly one who crushes the views of others (It. cimare: top, shear, blunt), an interpretation matching the tradition in commentaries on Dante that he was not merely proud of his work but contemptuous of criticism. Filippo Villani and Vasari assigned him the name Giovanni, but this has no historical foundation. He may be considered the most dramatic of those artists influenced by contemporary Byzantine painting through which antique qualities were introduced into Italian work in the late 13th century. His interest in Classical Roman drapery techniques and in the spatial and dramatic achievements of such contemporary sculptors as Nicola Pisano, however, distinguishes him from other leading members of this movement. As a result of his influence on such younger artists as Duccio and Giotto, the forceful qualities of his work and its openness to a wide range of sources, Cimabue appears to have had a direct personal influence on the subsequent course of Florentine, Tuscan and possibly Roman painting.
Related Paintings of Cimabue :. | Crucifix | St Matthew (detail) dfg | Crucifix | The Madonna in Majesty (detail) dfg | Apocalyptical Christ (detail) dfh | Related Artists:
gosta adrian-nilssonGösta Adrian-Nilsson, GAN, född 2 april 1884 i Lund, död 29 mars 1965 i Stockholm, svensk konstnär och författare. Räknas som en betydande pionjär inom den svenska modernistiska konsten.
GAN debuterade som konstnär 1907 med en utställning på Lunds universitets konstmuseum. Efter studier i bl.a. Köpenhamn for han 1913 till Berlin för att studera modernismen. I Berlin kom han genom författaren Herwarth Waldens galleri Der Sturm i kontakt med futurism, expressionism och kubism. Influerad av dessa ismer skapade GAN sedan sin nya, modernistiska stil.
1916 flyttade han till Stockholm där han genom sin modernistiska konst och sin propaganda för den nya konsten, väckte stor uppmärksamhet.
Att GAN var homosexuell avspeglas i flera av hans verk. Till exempel var han periodvis nästan maniskt fixerad vid sjömän och han dyrkade maskulin kraft. Andra favoritmotiv var manliga idrottsutövare. Samtidigt var den homosexuella erotiken både förbjuden och tabubelagd och GAN tvingades att leva ett dubbelliv.
Mellan 1920 och 1925 bodde och arbetade GAN i Paris där han kom i kontakt med Fernand L??ger. Kontakten med denne ledde till att GAN:s inriktning mot kubismen förstärktes.
Under 1930-talet anslöt han sig till surrealismen.
Förutom oljemålningar finns akvareller med folkvisemotiv samt gobelängkartonger bland hans verk. Dessa "säljbara" verk gjorde GAN dock i de flesta fall av ekonomiska skäl snarare än konstnärliga. Han skrev även dikter, noveller och barnböcker.
BROEDERLAM, MelchiorNetherlandish Gothic Era Painter, ca.1355-1411
South Netherlandish painter. Broederlam's family, long-established in Ypres, provided three aldermen for the city and sided with the French Counts of Flanders against the Flemish populace. After a training that may have included contact with Jan Boudolf in Bruges before 1368 or Paris after 1370 and an extended visit to Italy, the artist became, by 1381, an official painter of the reigning count, Louis de M?le (reg. 1346-84), painting leather chairs, pennons and banners. On 13 May 1384, directly after Louis's death, he was appointed a valet de chambre to the count's heir, Philip the Bold, Duke of Burgundy.
John KnoxBritish artist ,1778-1845